Starter kor i hjemmetjenesten
Charlotte Stav samler mottakere av hjemmetjenester til korøvelse. Miljøterapeut Charlotte Stav er i full gang med å danne et kor […]
Les mer »Vi tilbyr fagdag i Musikkbasert miljøbehandling for sykepleiestudenter
Vi tilbyr fagdag i Musikkbasert miljøbehandling (MMB) for bachelorutdanning i sykepleie ved høgskoler og universiteter […]
Les mer »Delte kunnskap om musikk og sang som verktøy
Kompetansesenteret deltok med faglig og kulturelt påfyll på Aldring i Norge-dagene i Oslo.
Les mer »Brukte musikk, sang og bevegelse på praktisk eksamen
Med rollespill og praktiske øvelser gjennomførte studentene i Musikkbasert miljøbehandling sin praktiske eksamensdel. –Hei folkens, […]
Les mer »Bruker kultur systematisk for å øke livskvalitet i helsesektoren
Som student i Musikkbasert miljøbehandling lærer Grethe Korssletten å bruke kultur for å fremme helse i jobben som sykepleier.
Les mer »Møter hele mennesket med musikk
Miljøterapeut Charlotte Stav bruker musikk på jobb i hjemmetjenesten i Melhus kommune.
Les mer »Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol: – Kultur, sang og musikk som metode styrker opplevelse av mestring, glede og livskvalitet
Da helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) besøkte Campus Røstad fredag ettermiddag, hadde hun med seg gode nyheter til Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
Les mer »Se webinaret «Opplæringsprogrammet Miljøbehandling med integrert bruk av musikk, sang og bevegelse»
Fikk du ikke med deg webinaret om hvordan bruke musikk, sang og bevegelse systematisk som miljøbehandling og støttebehandling i daglig pleie- og omsorgsarbeid?
Les mer »Anja om Musikkbasert miljøbehandling: – Et studie jeg vil anbefale til alle
Anja Paulsen tok videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling i 2017. Les hvorfor dette studiet har blitt så viktig for henne og hvorfor akkurat denne videreutdanningen hjelper henne både på jobb og privat.
Les mer »Musikkbasert miljøbehandling ved NTNU Gjøvik høst 2022
Studiet Musikkbasert miljøbehandling starter opp ved NTNU Gjøvik høsten 2022. Kurset vil gi innsikt i […]
Les mer »Webinar: Opplæringsprogrammet Miljøbehandling med integrert bruk av musikk, sang og bevegelse
Hvordan bruke musikk, sang og bevegelse systematisk som miljøbehandling og støttebehandling i daglig pleie- og omsorgsarbeid?
Opplæringsprogrammet Miljøbehandling med integrert bruk av musikk, sang og bevegelse (Musikkbasert miljøbehandling) er en del av Kompetanseløft 2025.
Les mer »Har du lyst til å lære metoder som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Ved å bruke kunst og kultur systematisk, kan du få en lettere arbeidshverdag med flere nye verktøy i innerlomma. En faglig boost for deg som har stått og fortsatt står i en arbeidssituasjon som krever mye.
Videreutdanningen kunst og kultur i helse og omsorg gjennomføres ved Nord universitet, Campus Levanger høst 2022. Videreutdanningen er på 15 studiepoeng og gjennomføres som et samlingsbasert studie på i alt tre samlinger pluss eksamen.
Bruk av kunst- og kulturuttrykk i helsearbeid
Studiet gir teoretisk og praktisk innføring i systematisk bruk av kunst- og kulturuttrykk i helsearbeid.
Studiet «Kunst og kultur i helse og omsorg» tar sikte på å gi kunnskap og handlingskompetanse som styrker og utvider den kompetansen studenten allerede har. Det kan for eksempel være sykepleiere, helsefagarbeidere, vernepleiere, sosionomer, ergoterapeuter, kulturskolelærere, kulturarbeidere og andre.
Sitat fra tidligere student i Kunst og kultur i helse og omsorg (Utdrag fra evalueringsskjema)
«Jeg er strålende fornøyd med studiet og vil rose dere for et fantastisk godt opplegg. Fra første stund har jeg følt meg ivaretatt som student på en måte jeg ikke kan si jeg har opplevd før i løpet av min studietid. Dere har en unik evne til å vise omsorg for studentene deres, dere utstråler varme og omtanke. Jeg har gått fra hver forelesningsdag full av inspirasjon, motivasjon, verktøy, og nye, viktige perspektiver inn i min jobb som kulturskolelærer.»
Kunstner og atelierista Anne Helga Henning er en av de som underviser på studiet.
Søknadsfrist og mer informasjon
Les om tidligere års studenter i kunst og kultur i helse og omsorg.
Mer informasjon, studieplan og lenke til søknadsskjema finner du her
Det er noen ledige studieplasser. Send inn din søknad her.
Studiet gir teoretisk og praktisk innføring i systematisk bruk av kunst- og kulturuttrykk i helsearbeid. Foto:Thomas Jergel
Har du lyst til å lære metodene som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Ved å bruke musikk, sang og bevegelse som et arbeidsverktøy kan arbeidsdagen bli lettere og enda mer inspirerende. Dette er nyttige verktøy for deg som jobber innen helse i en krevende tid.
Dette kan du lære på høstens videreutdanning «Musikkbasert miljøbehandling» ved Nord universitet, Campus Levanger. Studiet er samlingsbasert.
Studiet vektlegger kunnskap og ferdigheter om hvordan musikk, sang og bevegelse vil være et alternativ og supplement til tradisjonell medisinsk behandling. Dette gjelder både som generelle miljøtiltak og som individualisert behandling. Studiet vektlegger musikk som effektivt arbeidsverktøy og skal gi trening i stemmebruk, rytmikk og dans/bevegelse. Studiet gir innføring i hvordan musikk påvirker, hjerne, kropp og følelser og hvorfor dette er særlig viktig i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse og demens. Det vil også bli gitt en innføring i betydningen av tverrfaglig samarbeid.
Les om tidligere studenter: Lærer å bruke sang, musikk og bevegelse
Sitat fra tidligere student (Fra evalueringsskjema):
Veldig bra og berikende studie som jeg vil anbefale til andre.
Følg også Musikkbasert miljøbehandling på Facebook.
Høstens studenter i Musikkbasert miljøbehandling (MMB) treffes denne uka til andre samling ved Campus Levanger, Nord Universitet. Her lærer studentene hvordan musikk, sang og bevegelse kan brukes som miljøbehandling innen eldreomsorg, rusomsorg og psykisk helsevern. Dette er metoder som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid. Forskning viser at metodene kan fungere mot depresjon, uro og utagering.
På timeplanen denne samlingen står en blanding av praksis og teori:
Syng deg glad og varm, med Grete Daling og Anders Dalane, Nord universitet
Personsentrert omsorg, Aud Moe, Nord universitet
Presentasjon fra Ytterøy Helsetun, Kristin H. Nøst, avd.leder
Musikkbasert miljøbehandling, Audun Myskja
Aldring og helse – MMB i eldreomsorgen og for mennesker med utviklingshemming , Inger Molvik, Aldring og Helse
Kartlegging av individuell musikkpreferanse. Oppsett og bruk av spillelister, Charlotte Stav, Melhus kommune
Rytmisk trening for personer med Parkinson diagnose m.m, Bente Steensgaard og Guro Johansson
Studiet er samlingsbasert og består at 3 samlinger á 3 dager. Er du interessert i å lære metodene i Musikkbasert miljøbehandling? Les mer her og finn et kurs som passer for deg.
Følg også Musikkbasert miljøbehandling på Facebook.
Les mer »Nordic Arts & Health Research Network inviterer til nettverksmøte 2. og 3. november via Zoom.
Tema: Evaluation of Arts & Health Activities.
Programmet er åpent for alle som er interessert i feltet kultur og helse.
Program
Tirsdag 2.november
9.00 – 9.15 Welcome
9.15 – 10.15 Keynote: Norma Daykin: Addressing research and evaluation challenges in creativity, health and wellbeing?
10.15 – 10.30 Break
10.30 – 10.50 Anna Paldam Folker & Mette Marie Kristensen: What are the relevant endpoints of arts and health projects? Do we always evaluate the right dimensions? (RESEARCH)
10.50 – 11.10 Dohee Lee & Masood Masoodian: A systematic co-creative approach to evaluating arts and health interventions for creative well-being of older adults (RESEARCH)
11.10 – 11.20 Break
11.20 – 12.00 Leah Burns: Workshop on creative evaluation methods
12.00 – 12.10 Anita Jensen: Evaluation guide + summary of the day
Onsdag 3.november
9.00 – 9.05 Welcome
9.05 – 9.45 Lieke de Kock & Barbara Groot & Janine Schrijver & Tineke Abma: Reflections on a national arts in long-term care participatory study: creating space for affect in evaluation (WORKSHOP)
9.45 – 10.00 Break
10.00 – 10.20 Mette Marie Kristensen: Shared Reading as Mental Health Promotion Among Newly Retired Men: Design of a feasibility study (RESEARCH)
10.20 – 10.40 Birgit Bundesen & Anna Rieder: REWRITALIZE – Conceptual challenges in the development and evaluation of participatory creative writing groups in mental health care (PRACTICE)
10.40 – 11.00 Break (& online mingling with network members)
11.00 – 11.20 Taru Tähti & Sari Laitinen: Promoting cultural wellbeing in hospitals / Wellbeing project evaluation (PRACTICE)
11.20 – 11.30 Final words & next meeting
Meld deg på møtet innen 25.oktober via denne linken.
Nettverksmøtet er gratis.
Hvordan kan kunst og kreativitet være en naturlig del av helhetlig omsorg, i et samspill mellom pleie- og omsorgsarbeidere, pårørende og frivillige? Og hvordan ivareta kunsten og kulturens egen verdi i møte med helse- og omsorgssektor?
Webinar 11. november kl. 12.00-13.15 via Zoom. Webinaret er gratis.
Arrangører: Nasjonalt Kompetansesenter for kultur, helse og omsorg og Verdighetsenteret, i samarbeid med Sykehjemsetaten i Oslo
Målgruppe:
Helse-og omsorgsarbeidere/ – ledere innen eldreomsorg, pårørende og frivillige
Se program nederst
Meld deg på via skjema nederst i denne linken
Program
Kultur-/ helsepolitisk hilsen
Hva er det med kunsten? Velkomstappell fra konferansieren
Sverre Chr. Wilhelmsen – brobygger, Verdighetsenteret
Dans i felten
Nasjonalt Kompetansesenter for kultur, helse og omsorg (KHO)
Når kunstnerne flytter inn. Prosjekt ved Vinderenhjemmet
Signe Helen Nyborg – kvalitetssjef og Lena Sand – institusjonsleder
Dans og bevegelse for et bedre hverdagsliv. Erfaringer fra Økernhjemmet
Yvonne Solberg – fysioterapeut, tidligere danser og koreograf
Øyeblikk som betyr noe. Gode relasjoner som skaper langvarig endring.
Innblikk i et kunstbasert demenslaboratorium
Rikke Gürgens Gjærum – professor og Lilli Mittner – forsker, Artful Dementia Research Lab, UiT: Norges Arktiske Universitet
Interaktiv kunstutfoldelse i møte med dem det gjelder
Erfaringer med formidling av dansekunst på helsetun og sykehjem under covid 19
Anna Charlotta Nordanstedt – fagrådgiver dans KHO, koreograf og dansekunstner
Kunsten å samarbeide. Om kunstnerisk samskaping med personer med demens
Fra prosjektet «Sammen om det», i regi av Bergens sanitetsforening
Eli Lea – faglig leder og Hanne Jones – prosjektleder
Hva kan vi ta med oss fra dette webinaret?
Oppsummering, med tips til ny praksis om kunst og kreativitet i helhetlig omsorg
Wenche Torrissen – fagansvarlig drama/teater, KHO
Dans mot en ny omsorgshverdag
Vi beveger oss opp fra tastaturet sammen med Anna Charlotta Nordanstedt
Med forbehold om endringer / justeringer
Synes du dette virker spennende? Lyst til å lære metodene som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid?
Søk samlingsbasert videreutdanning i Musikkbasert miljøbehandling, høst 2021.
Les mer »Lyst til å lære metodene som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Lær hvordan musikk, sang og bevegelse kan brukes som miljøbehandling innen eldreomsorg, rusomsorg og psykisk helsevern. Forskning viser at disse metodene kan fungere mot depresjon, uro og utagering.
Videreutdanning 15 studiepoeng ved Nord universitet, Campus Levanger høst 2021.
Studiet vektlegger kunnskap og ferdigheter om hvordan musikk, sang og bevegelse vil være et alternativ og supplement til tradisjonell medisinsk behandling. Dette gjelder både som generelle miljøtiltak og som individualisert behandling. Studiet vektlegger musikk som effektivt arbeidsverktøy og skal gi trening i stemmebruk, rytmikk og dans/bevegelse. Studiet gir innføring i hvordan musikk påvirker, hjerne, kropp og følelser og hvorfor dette er særlig viktig i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse og demens. Det vil også bli gitt en innføring i betydningen av tverrfaglig samarbeid.
Studiet er samlingsbasert. Det legges opp til 3 samlinger á 3 dager (3+3+3).
Samlinger høsten 2021:
- samling (uke 38) – 20.-22. september
- samling (uke 42) – 20.-22. oktober
- samling (uke 46) – 15.-17. november
Det legges opp til fysiske samlinger, men smittesituasjonen til høsten avgjør om samlingene må kjøres digitalt.
Eksamen blir fredag 10. desember.
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Les mer »Kurset vil gi innsikt i hvordan musikk, sang og bevegelse kan brukes til å bedre kommunikasjon, livsmestring og økt verdighet knyttet til ulike helseutfordringer i samfunnet. Det omfatter arbeid knyttet til aldersrelaterte sykdommer og demensomsorg, psykisk helsearbeid og rusforebygging.
Kurset er et frittstående masteremne.
Startdato: 01.09.2021
Slutt: 20.12.2021
Søknadsfrist: 04.08.2021
Studiepoeng: 15
Emnekode: FH3107
Undervisningssted: Gjøvik
Arrangør: NTNU i Gjøvik
Les alt om studiet på NTNU sine sider
Kursbeskrivelse:
Det terapeutiske verktøyet som deltakerne lærer i studiet, skal bidra til å gjøre den daglige pleie av pasienter lettere, redusere uro, utagering, redusere medisinforbruk, øke den generelle trivsel og frigjøre tid for personalet. Aktuelle tema på studiet er musikk, sang, rytmisk trening, dans/bevegelse og stemmebruk, metoder innen individualisert musikk, sang og bevegelse, samt hvordan kartlegge, måle, dokumentere, evaluere, følge opp, om samarbeid internt og på tvers av fagprofesjoner.
Musikkbasert miljøbehandling bygger bro mellom humanistisk, samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig forskning og har følgende elementer:
- Bruk av musikk, sang, bevegelse i arbeid med ulike målgrupper i et mangfolds perspektiv.
- Musikk, sang og bevegelse, for enkeltpersoner og grupper.
- Musikk og sang for å regulere atferd, kommunikasjon, konsentrasjon og oppmerksomhet.
- Integrert tilnærming til musikk i form av enten lytting, deltagelse på konserter, kor og/eller egenmusisering og dets forhold til kropp/sinn-samspillet.
- MMB kan forstås som en kombinasjon av aktive og passive musikkteknikker som inkluderer aktiv involvering som å spille instrumenter, sang og dans (bevegelse) og passive teknikker som å lytte til musikk og lydmiljøets betydning.
- Systematisk kartlegging av nåsituasjon, behov og musikkpreferanser, skissere tiltak.
- Dokumentere/ journalføre/ loggføre de musikkbaserte tiltak/ aktivitetene.
- Lydmiljøets betydning – tilrettelegge lydmiljø (bruk av media, støykilder).
- Systematisk bruk av rytme som støtte ved gange, trening, lek og andre aktiviteter.
- Implementere MMB og innarbeide elementene som en naturlig del av daglig aktivitet og behandling.
Læringsutbytte:
Kunnskaper
Etter endt studium skal deltakeren:
- Kjenne til kunnskapsgrunnlaget for musikkbasert miljøbehandling og helseutfordringene i samfunnet – med fokus på aldring og helse, og psykisk helsearbeid, samt sette kunnskapen i et generasjonsperspektiv.
- Ha kunnskap om musikkbaserte metoder og hvordan musikk påvirker hjerne, kropp og følelser
- Ha kunnskap om metoder for observasjon, kartlegging, tiltak og dokumentasjon for personsentrert omsorg og individualisert musikk
- Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor musikkbasert miljøbehandling
- Ha inngående og avansert kunnskap om hvordan musikkbasert miljøbehandling kan være et nyttig supplement eller alternativ behandling til dagens medisin sett i lys av helsefremmende arbeid.
Ferdigheter:
Etter endt studium skal deltakeren:
- Kunne anvende enkle musikkbaserte metoder i miljøbehandling
- Kunne anvende et begrenset repertoar av sanger og rytmiske øvelser
- Kunne anvende metoder for observasjon og kartlegging ved individualisertmiljøbehandling
- Kunne vurdere og henvise til relevant fagstoff med utgangspunkt i en problemstilling
- Kunne bidra til nettverksbygging og samarbeid mellom ulike yrkesgrupper.
Generell kompetanse:
Etter endt studium skal deltakeren:
- Kunne reflektere over egen praksis sammen med andre og justere denne på bakgrunn av ny kunnskap og nye ferdigheter
- Forstå sammenhengen mellom teori og praksis – og i noen grad være i stand til å anvende dette på en selvstendig måte i musikkbasert miljøbehandling
- Kunne bidra til implementering av musikkbasert miljøbehandling og holdningsskapende arbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer
- Kunne presentere sentralt fagstoff gjennom ulike uttrykksformer, både teoretisk og praktisk i ulike settinger og kontekster
- Kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor musikkbasert miljøbehandling
- Kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både tverrprofesjonelt og flervitenskapelig – kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- Kunne bruke validerte kartleggingsverktøy, eksempelvis Musikkpreferanseskjema og Døgnvariasjonsskjema for å måle uro og andre symptomer.
- Observere, måle og evaluere effekt, og endre/forbedre de musikkbaserte tiltakene i tråd med dokumentasjon.
Eksamensbeskrivelse:
Individuell hjemmeeksamen – 24 timer. Bokstavkarakterer.
Obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
1. Obligatorisk arbeidskrav: Skriftlig oppgave på 2000 ord +/- 10%. Utleveres ved første samling. Vurderingskriterier: Godkjent/ikke godkjent.
2. 80% nærværsplikt på muntlig framlegg av skriftlig arbeidskrav.
3. En individuell praktisk eksamen i gruppe, 1 dag. Obligatorisk Godkjent/Ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav er som hovedregel gyldig i et kalenderår, men det kan søkes om utvidet varighet.
Tid og sted for kurs/samlinger:
Kurset har 3 obligatoriske samlinger a 3 dager på NTNU Gjøvik, Høst 2021.
Samling 1: 1.-3. september.
Samling 2: 4.-6.oktober.
Samling 3: 8.-10.november.
Vi tar forbehold om at koronasituasjonen kan innebære at de planlagte samlingene blir gjennomført på andre måter.
Kursform/Undervisning:
Det pedagogiske opplegget vil veksle mellom forelesning, øvinger og arbeid i grupper. Teoridelen blir illustrert med kliniske eksempler og videoillustrasjoner. Arbeid med pensum, praktiske oppgaver og øvinger mellom samlingene.
I tillegg brukes rollespill og gruppearbeid, som også følges opp på hjemstedet/arbeidsplassen.
Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger, seminar, ekskursjon.
Kursavgift:
0 Kr
Kursavgift info: Det er ingen kursavgift, men semesteravgift pt kr 580 til Studentsamskipnaden må betales hvert semester.
Ytterligere informasjon om semesteravgift.
Nå får enda flere helse- og omsorgsarbeidere opplæring i tilpasset bruk av musikk og sang i den daglige pleie- og omsorgen, som bidrar til å dempe angst og uro samt redusere unødvendig legemiddelbruk hos eldre.
Helsedirektoratet bevilger 25 millioner de neste fem årene til Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, sammen med Nord universitet for det nasjonale opplæringen i systematisk bruk av musikk, sang og bevegelse i miljøbehandlingen for landets helse- og omsorgsarbeidere. Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg samarbeider med Nasjonal kompetansetjeneste for Aldring og helse for gjennomføring av opplæringen i Musikkbasert miljøbehandling de neste fem årene.
– Vi er glade for at enda flere nå får muligheten til å lære verktøy og metoder for hvordan man systematisk kan integrere musikk og sang som en naturlig del av det daglige pleie- og omsorgsarbeidet, både i eldreomsorgen og hos andre utsatte grupper, sier Vegar Rangul, prosjektleder i Musikkbasert miljøbehandling.
3600 helse- og omsorgsarbeidere og studenter har gjennomgått opplæring siden Helsedirektoratet bevilget midler til Musikkbasert miljøbehandling for første gang i 2016. Studier viser at metodene har effekt.
– Det er dokumentert gjennom evalueringer at Musikkbasert miljøbehandling har bidratt til å dempe uro, redusere bruken av tvang og gi økt velvære for de som mottar behandlingen. Studier viser også at bruken av psykofarmaka kan bli redusert og arbeidshverdagen til de ansatte blir lettere og bedre med flere og nye verktøy, sier Rangul.

Forskning viser at sang og musikk kan ha en helsefremmende effekt når det blir brukt systematisk og som en naturlig del av hverdagen til den som gir og mottar omsorg. I opplæringen lærer helse- og omsorgsarbeiderne hvordan man kan bruke musikk og sang individuelt og i grupper på helseinstitusjonene. For eksempel kan metodene brukes ved morgenstellet, i forbindelse med måltider, forflytning, for å berolige eller for å skape aktivitet.
– Denne tverrfaglige opplæringen er med på å løse samfunnsoppgaver som vanskelig kan løses av én enkelt sektor alene. Dette er ressursbesparende, gir bedre tjenester og er framtidsrettet med tanke på de betydelige utfordringer samfunnet står overfor innen helse- og omsorgtjenestene. I dagens Koronasituasjon blir det færre muligheter til å ta imot besøk utenfra for sårbare grupper bla innen eldre- og demensomsorgen. Når helse- og omsorgsansatte kan ta i bruk musikk- og andre kulturtiltak på en systematisk måte, kan det bidra til en bedre livssituasjon for beboere og mindre isolasjon og ensomhet, sier Odd Håpnes, daglig leder i Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
Levanger og Trondheim kommune har allerede sikret seg kurs for noen av sine ansatte innen helse- og omsorg.
Om Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg:
Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg er et partnerskap etablert gjennom Meld. St. 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg. Senteret er fysisk plassert på Levanger (Campus Levanger), har eget styre og finansiering via egen post på Statsbudsjettet. Partnerskapet består av HUNT forskningssenter, NTNU; Helse Nord-Trøndelag HF, Trøndelag fylkeskommune, Levanger kommune og Nord universitet. Kompetansesenteret skal bidra med faglig innhold og faglige ressurser samt ha et overordna ansvar gjennomføring av opplæringsprogrammet som helhet.

Lyst til å lære metoder som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Lær hvordan kunst og kultur kan brukes systematisk i helsearbeid. Å bruke menneskets iboende ressurser er viktig i et helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende perspektiv, innenfor psykisk helsearbeid, rusomsorg, eldre- og demensomsorg.
Videreutdanningen kunst og kultur i helse og omsorg starter opp ved Nord universitet vår 2021.
Videreutdanningen er på 15 stp. og gjennomføres som et nettbasert studie med i alt tre samlinger, pluss eksamen (Alt foregår på web).
Les om tidligere års studenter i kunst og kultur i helse og omsorg.
Bruk av kunst- og kulturuttrykk i helsearbeid
Studiet gir teoretisk og praktisk innføring i systematisk bruk av kunst- og kulturuttrykk i helsearbeid.
Målgruppe: Studiet tar sikte på å gi kunnskap og handlingskompetanse som styrker og utvider den kompetansen studenten allerede har (f.eks. sykepleiere, helsefagarbeidere, vernepleiere, sosionomer, ergoterapeuter, kulturskolelærere, kulturarbeidere og andre).
Mer informasjon, studieplan og lenke til søknadsskjema finner du her
Fortsatt ledige studieplasser – send inn din søknad.
Les mer »